OBD-2 FAQs
Ist mein Fahrzeug OBD-2 kompatibel?
Das genormte, amerikanische OBD-2 (On-Board-Diagnose 2. Generation) wurde mit der EU-Richtlinie 98/69/EG als EOBD für Europa übernommen. Die EU-Richtlinie ist seitdem mehrmals ergänzt worden. Europäische Hersteller mußten ihre Export-Fahrzeuge für USA bereits seit 1996 mit OBD-2 ausrüsten. In Europa erfolgte jedoch eine schrittweise Einführung (siehe Grafik). Einzelne Modelle wurden auch bereits früher sowohl in USA als auch in Europa mit OBD2/EOBD ausgestattet (Grauzone).
Die Grauzone der OBD-2 kompatibelen Fahrzeuge umfaßt auf dem amerikanischen Markt Fahrzeuge der Baujahre 1994 und 1995 und auf dem europäischen Markt Fahrzeuge mit Otto-Motor der Baujahre 1999 und 2000, bei Diesel-Fahrzeugen sind es in Europa Baujahre 2002 und 2003. Baujahre davor haben in der Regel OBD-1 und Baujahre danach haben OBD-2.
Bei Benzinern ist ein Anhaltspunkt das Vorhandensein von 2 Lambdasonden, eine vor und eine nach dem Kat. Außerdem ist dann im Fahrzeugschein Euro 3 oder Euro 4 (D4) eingetragen und die Schlüsselnummer zu 1) endet mit dem Zifferpaar 44, 45, 46, 53, 54, 55, 62, 63 oder 64. Im alten Fahrzeugschein oder Fahrzeugbrief finden man bei OBD-2 Fahrzeigen die Wortkombinationen "OTTO/OBD" oder "DIESEL/OBD" entsprechend bei Benzin oder Diesel Fahrzeugen. In neuen Fahrzeugpapieren ist dieser Hinweis leider nicht mehr vorhanden.
USA
Nach USA Gesetzgebung sind alle Benzin PKWs und leichte Nutzfahrzeuge ab Modelljahr 1996 OBD-2 konform. Weitere Informationen finden Sie auf der EPA-Website.
Europäische Union
In Europäischen Union wurde OBD-2 (wird auch "EOBD" genannt) bei allen Benzin PKWs ab Typzulassung 2000 / Erstzulassung 2001 und Diesel entsprechend ab 2003 / 2004 eingeführt.
Auszug aus der EU-Richtlinie 70/220/EEC:
8. ON-BOARD DIAGNOSTIC (OBD) SYSTEM FOR MOTOR VEHICLES
8.1. Vehicles with positive-ignition engines
8.1.1. Petrol fuelled engines
With effect from 1 January 2000 for new types and from 1 January 2001 for all types, vehicles of category M1
- except vehicles the maximum mass of which exceeds 2 500 kg
- and vehicles of category N1 class I
must be fitted with an OBD system for emission control in accordance with Annex XI.
With effect from 1 January 2001 for new types and from 1 January 2002 for all types, vehicles of category N1 classes II and III and vehicles of category M1, the maximum mass of which exceeds 2 500 kg, must be fitted with an OBD system for emission control in accordance with Annex XI.
8.1.2. LPG and natural gas fuelled vehicles
With effect from 1 January 2003 for new types and from 1 January 2004 for all types, vehicles of category M1
- except vehicles the maximum mass of which exceeds 2 500 kg
- and vehicles of category N1 class I
running permanently or part-time on either LPG or natural gas fuel, must be fitted with an OBD system for emission control in accordance with Annex XI.
With effect from 1 January 2006 for new types and from 1 January 2007 for all types, vehicles of category N1 classes II and III and vehicles of category M1, the maximum mass of which exceeds 2 500 kg, running permanently or part-time on either LPG or natural gas fuel, must be fitted with an OBD system for emission control in accordance with Annex XI.
8.2. Vehicles with compression-ignition engines
Vehicles of category M1
- except vehicles designed to carry more than six occupants including the driver
- and vehicles whose maximum mass exceeds 2 500 kg
from 1 January 2003 for new types and from 1 January 2004 for all types, must be fitted with an on-board diagnostic (OBD) system for emission control in accordance with Annex XI.
Where new types of compression-ignition engined vehicles entering into service prior to this date are fitted with an OBD system, the provisions of sections 6.5.3 to 6.5.3.6 of Annex XI, Appendix 1, are applicable.
8.3. Vehicles with compression-ignition engines exempt from Section 8.2
From 1 January 2005 for new types and from 1 January 2006 for all types, vehicles of category M1 exempted by Section 8.2, except vehicles of category M1 equipped with compression-ignition engines and the maximum mass of which exceeds 2 500 kg, and vehicles in category N1 class 1 equipped with compression-ignition engines, must be fitted with on-board diagnostic (OBD) systems for emission control in accordance with Annex XI.
From 1 January 2006 for new types and 1 January 2007 for all types, vehicles in category N1, classes II and III equipped with compression-ignition engines and vehicles of category M1 equipped with compression-ignition engines and the maximum mass of which exceeds 2 500 kg, must be fitted with on-board diagnostic (OBD) systems for emission control in accordance with Annex XI.
Where compression-ignition engined vehicles entering into service prior to the dates given in this section are fitted with OBD systems, the provisions of Sections 6.5.3 to 6.5.3.6 of Annex XI, Appendix 1, are applicable.
8.4. Vehicles of other categories
Vehicles of other categories or vehicles of category M1 and N1 not covered by 8.1, 8.2 or 8.3, may be fitted with an OBD system. In this case, Sections 6.5.3 to 6.5.3.6 of Annex XI, Appendix 1 are applicable.